Yamaha YZF-R125
Zoznámenie: Yamaha sa po úspechoch R1 a R6 logicky rozhodla dokončiť celú radu svojich superšportov a do roku 2008 priniesla na trh úplne novú YZF-R125. Zobrala to ale za opačný koniec ako konkurencia – táto motorka nie je len lacná kópia svojich starších súrodencov s náhradami za kvalitné súčiastky. R125 ponúka kvalitný oceľový deltabox, masívnu hliníkovú kyvnú vidlicu, vynikajúce brzdy, modernú koncovku výfuku trčiacu spod motora, zadnú pneu o rozmere 130 a plnohodnotnú prístrojovku erkovej rady. A k tomu všetkému pridáva veľmi kvalitné dielenské spracovanie a dojem takmer dospelej motorky. Akurát uzáver nádrže treba po odomknutí niekam položiť a niektoré plasty sú trochu tenšie, ako by som čakal, ale to je pravdepodobne, rovnako ako plastová nádrž, dôsledok redukčnej diéty.
Jazda v meste: O tom, aká motorka je do mesta najvhodnejšia, sa vedú siahodlhé diskusie už od nepamäti. Podľa mňa by mala byť rýchla, aby štartovala z križovatky prvá a nechala nebezpečné plechovky plné nátačiek a baretiek za sebou, s dobrým podvozkom, aby zvládla pozdĺžne aj priečne nerovnosti a jamy, s dobrými brzdami, aby vedela zastaviť pred každým, kto ti vstúpi do cesty, úsporná, aby to za mesiac nezjedlo viac prachov ako frajerka, štíhla, aby si sa vedel prekľučkovať v každej medzere, ľahká, aby s ňou pri parkovaní a pohybe bez plynu nebolo nutné bojovať a hlavne pekná, nech sa kočky na zastávkach majú za čím obzrieť. A keďže na skútre sa baby nebalia, myslím, že R125 je do mesta dokonalá. ;-) Ja viem, má to len pätnásť koníkov, ale pri rýchlosti do cca 50 km/h je až prekvapivo živá a na nedostatok výkonu sa sťažovať určite nebudeš. Stačí, keď bude ručička otáčkomera ukazovať na šestku a ty môžeš spokojne vyraziť kedykoľvek budeš mať pocit, že ten pred tebou len zbytočne zavadzia a navyše v týchto otáčkach má motor už slušný brzdiaci účinok pri zatvorení plynu, takže nebudeš musieť toľko trápiť brzdy.
Šport: Točiť, točiť, točiť. Ale to už vie každý, kto niekedy jazdil na vysokootáčkovej osminke. Ten motor je tak proste postavený. Pod 4 tisíc sa s tebou nebaví, okolo šesť tisíc je taký športový voľnobeh a geniálny zvuk sa ozve nad 8500 otáčkami za minútu. Keď si na to zvykneš, nepotrebuješ sa pozerať na otáčkomer a vždy presne vieš, kedy preradiť. A keď zabudneš, pri 10500 otáčkach ti to pripomenie obmedzovač.Podľa mňa, naučiť sa športovať so 125 chce paradoxne omnoho viac praxe a skúsenosti s trasou ako na vyšších kubatúrach. Nedá sa proste vojsť pomaly do vracáku a v ňom si kľudne pridať až na kolienko, hlavne hore kopcom nie. Na to jednoducho chýbajú kone. To chce vletieť do zákruty pri vyššej rýchlosti, aby sa to dalo pekne naklopiť a vychutnať si adrenalín. Na druhej strane, motorka má všetko, čo pre šport treba. Tuhý rám, skvelý podvozok, ktorý nemá tendenciu k ponáraniu a poskakovaniu, ale nie je ani príliš tvrdý na prechod po nerovnostiach, skvelé brzdy – hlavne zo zadnej som neveriacky krútil hlavou. Tá potvora porušuje všetky fyzikálne pravidlá a zabrzdí celú motorku s citom a takmer rovnakou intenzitou, ako predná. A zablokovať sa mi ju nepodarilo ani pri skutočne necitlivom dupaní. Nemám najmenšie tušenie, ako to v tej Yamahe robia...
Turistika: Sedlo je vynikajúce. Pevne drží prdel a pritom netlačí ani po niekoľkých hodinách jazdy. Maximálka sa dá spraviť už na päťke a je tak kilo dvadsať keď zaľahneš, kilo tridsať bola moja, lebo som pán vetrov. Tých v atmosfére samozrejme. :-) Ale celkom ma potešilo, že jazda okolo kila je bežne udržateľná a dokonca ani v obciach som nepotreboval podraďovať zo šestky. Magnetický tankvak na to nepripneš kvôli plastovej nádrži, kufor by bol na tom horší ako klinec do pneu, takže prípadný záujemca o turistiku je odkázaný na ruksak alebo tašku na zadné sedlo. Spotreba sa pohybuje medzi tromi až štyrmi litrami na sto kilometrov.
Záver: R125 ponúka takmer všetko, čo môžeš od motorky chcieť. Stávaš sa pánom semaforov aj okresiek. Za sebou nechávaš autá a pred sebou chceš vidieť len kľukaté cestičky. Pokojne môžeš jazdiť s kamarátmi na väčších kubatúrach bez toho, aby si ich zdržiaval alebo si dopriať adrenalínu v serpentínach. Jediné, čo ti táto motorka nevie ponúknuť, je rezerva výkonu vo vyšších rýchlostiach. Fotografie nájdete v sekcii Fotogalérie k článkom